Press "Enter" to skip to content

Terugkijken workshop “Nieuwe features Lichess”

2

Op 3 maart verzorgde ik voor de Koninklijke Nederlandse Schaakbond een workshop over nieuwe features van Lichess, voor schaaktrainers. Ik ging in op mogelijkheden om stellingen simultaan of in toernooivorm uit te spelen, de puzzelmodus (voor en nadelen daarvan) en lichessstudies.

Deze workshop is hieronder terug te kijken. Ook is er nog een kleine aanvulling.

Aanvulling: demonstratie maken “stukken inplaats-oefeningen” in Lichess
  1. William van Zanten William van Zanten

    Pascal,
    bedankt voor de nuttige uitleg over lichess + zoom. het ging mij alleen wat snel (een hele bekentenis voor iemand die in 1996 een boek publiceerde met als titel Technische hulpmiddelen bij groepsbesluitvorming).
    mocht je er ooit aan toe komen, ik pleit voor een basishandleiding/sessieontwerp-stappenplan met thema’s als wat moet je hoe klaar zetten voor sessie, welke features aan/uit? Hoe kun je met pupil praten en bord delen, evt zonder dat pupil mijn aantekeningen kan zien? En is het veilig (wat ziet ander allemaal als ik scherm met hem/haar share?)
    veel hiervan zit in je webinar – maar ik hanteer na 1e kennismaking liever een schriftelijke versie.

    • Dag William,

      Dank voor de feedback! Ik ben echter niet zo’n handleidingenschrijver. Het idee van dit soort webinars is om een beeld te geven van de mogelijkheden, voor handleidingen kan je kijken bij Zoom / MS Teams en Google Meet. Verder zijn er (ook op youtube) diverse video’s te vinden over het werken met dergelijke tools.

      Maar, nav. je vragen:
      Wat moet je hoe klaar zetten voor sessie
      – ik zet de studies die ik nodig heb in een tabblad van de browser klaar. De linkjes naar de studies staan in een excelbestand, mocht ik ze toch nog nodig hebben (en dat staat op het tweede scherm, zie hieronder). Het kan handig zijn om de les ook nog uit te printen en naast je te leggen, ik doe dat niet.

      Welke features aan/uit?
      – Ik wil niet dat de computer pijlen op het bord tekent als ik een slechte zet doe. Deze functies zet ik dus uit.
      – Coördinaten staan uiteraard aan.

      Hoe kun je met pupil praten en bord delen, evt zonder dat pupil mijn aantekeningen kan zien?
      – Twee beeldschermen! Dit is ideaal. De scherm 2 is voor mezelf en dit kan nooit door de leerling worden gezien als je scherm 1 deelt.
      – In Zoom kan je ook een deel van je scherm delen, je trekt dan een kader.

      En is het veilig (wat ziet ander allemaal als ik scherm met hem/haar share?)
      – Als je je scherm deelt, dan is alles binnen het kader zichtbaar voor de ander.
      – Zorg ervoor dat de beveiliging van de meeting op orde is zodat er geen vreemden binnen kunnen komen (wachtwoord)
      – Wees voorzichtig met de uitwisseling van privégegevens online, maar bij schaakles zal je het niet snel over je pincode of andere gevoelige zaken hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

nl_NLNederlands