Workshops Ledenwerving bij OSBO jubileum

Bij het jubileum van de Oosterlijke Schaakbond (OSBO) , gaf ik twee workshops, elk driekwartier, die nauw verband met elkaar hielden. Beide gingen over de wijze waarop een schaakvereniging huisschakers naar de vereniging kan halen: Ledenwerven en extra aanbod voor de clubavond. Ik was erg tevreden hoe het ging: de deelnemers gaven na afloop gelijk aan met enkele suggesties aan de gang te gaan. Kern van mijn betoog is wel: maak keuzes, keep it simple en zorg voor sociale contacten tussen de leden. Een samenvatting…

Ledenwerven

Ik presenteerde een stappenplan en “de gouden regels bij het opvangen van nieuwe leden” en prikkelde de deelnemers met een casus.

  1. Bekendheid / vindbaarheid
    Is de vereniging te vinden voor geïnteresseerden? Men moet weten dat er een vereniging is. Kijk naar de website, denk aan een folder, gebruik twitter, organiseer een laagdrempelig schaakevenement. Een standje bij Koninginnedag, schaakdiagrammen in de krant.
  2. Nieuwkomers binnen krijgen
    Hoe vaak komen er nou nieuwe mensen bij de club binnen? Bij de meeste verenigingen gebeurt dat zelden. Nieuwe leden komen voornamelijk binnen via bestaande contacten. Ouders van jeugdschakers, kennissen, deelnemers aan caféschaak. Ook moet je zorgen dat je verenigingsaanbod interessant genoeg is. (zie “Extra aanbod clubavond”).
  3. Begeleiding nieuwe leden in eerste jaar
    Een belangrijke stap. Dit bepaalt of het lid blijft. In het begin zullen nieuwkomers veel verliezen, omdat het niveauverschil tussen huis- en clubschakers groot is. Stel het lid voor aan de leden (!), maak een praatje. Het aanstellen van een mentor kan nuttig zijn. Zorg voor training. Als de club dat zelf niet kan, verwijs dan naar de KNSB Internetschaaktrainingen.

Extra aanbod clubavond

“Een clubavond moet meer zijn dan een plek waar schakers een partij spelen en dan weer naar huis gaan”.

Voor de meeste verenigingen is de interne competitie het belangrijkste onderdeel. Een groot aantal van de clubavonden gaat op aan de interne. Hier is niets mis mee, maar het is wel belangrijk te zorgen voor variatie, in het bijzonder om de sociale contacten te versterken. Ik heb – aan de hand van ervaringen bij de Baarnse Schaakvereniging – een aantal suggesties gegeven. Een van de eerste stappen is dat elke clubavond moet beginnen met – kort (Matthijs van Nieuwkerkstyle) – het doen van mededelingen. Verder kan je denken aan het houden van analyseavonden, thema-avonden, etc.

De valkuil

Keep it simple: we hebben het druk genoeg. Je kan heel veel mooie dingen bedenken om te doen, maar de praktijk leert dat het aantal vrijwilligers om het uit te voeren beperkt is. Maak keuzes en stel een aantal doelen voor het seizoen. Ga daarmee aan de slag het volgende seizoen bouw je het uit.

FAQ

Waarom richt je je niet op beginners? Het verzorgen van een schaakcursus voor mensen die nog niet kunnen schaken?
Antwoord: Het is belangrijk dat mensen leren schaken. Ze leren later misschien hun kinderen of kleinkinderen weer schaken. De ervaring leert echter dat de stap vanaf beginner naar clubschaker groot is. De deelnemer moet een flinke inzet hebben om dat te bereiken. De stap voor een huisschaker is kleiner. Hij vindt schaken leuk (van een beginner weet je dat niet), maar durft de stap naar de vereniging nog niet te zetten. In de workshop geef ik manieren aan om die stap makkelijker te maken.

Waarom richt je je op huisschakers en niet op jeugd?
Antwoord: Het werven van jeugdschakers is ook belangrijk, maar een andere tak van sport. Jeugdleden werven is wel veel eenvoudiger, omdat er geen hoge drempel voor hen is om de schaakclub te betreden. Deze workshops gaan specifiek over huisschakers.

Vraag: Er zijn ook sterkere schakers van andere verenigingen, kan je die ook werven?
Antwoord: Ik vind dat niet interessant, het gaat mij om het werven van nieuwe clubschakers, niet het bevorderen van de migratie van bestaande schakers.

Ook deze workshop volgen? Ik verzorg graag voor uw vereniging (of een aantal verenigingen) een dergelijke workshop, om de leden van uw bestuur en de vereniging te inpireren.  Neem contact op.